VIESTINNÄN JOHTAMINEN, LIIKETOIMINTAETIIKKA JA YHTEISKUNTAVASTUU

Viides luento osoittautui mielestäni parhaaksi koko kurssin aikana. Luennot tarjosivat peruspohjan viestintäprosessien ymmärrykseen ja esittelivät viestintälähestymistapojen hyödyt ja puutteet. Oppimisen kannalta tärkein osio oli kuitenkin väittely, jossa kukin opiskelija sai itsevalitsemassaan ryhmässä miettiä ja perehtyä yrityksen etiikkaan ja yhteiskuntavastuuseen. Tämä on mielestäni tehokkain tapa todella sisäistää juuri opittua, kun joutuu perustelemaan omia mielipiteitään jopa väittelyn keinoin. Saimme aikaan hyvää keskustelua jo ryhmissä, mutta todellinen tutkiskelu alkoi vasta väittelyiden käynnistyttyä. Oli mielenkiintoista, kuinka kärjistämällä aikaansaadut kannat saivat aikaan monipuolista ja ajattelua herättävää keskustelua. Yrityksen etiikka on yhä enenevässä määrin muodostunut yhä tärkeämmäksi tekijäksi liiketoiminnan kentässä. Ei ole enää yhdentekevää, millaisiin arvoihin yritys toimintansa perustaa, sillä siitä on tullut jopa kilpailuvaltti. Kuluttajat ovat nykyisin tiedostavia ja he saavat haluamaansa informaatiota nopeasti ja vaivattomasti. Se asettaa haasteen myös yrityksen viestinnälle, niin sisäiselle kuin ulkoiselle, jolloin organisaatioviestinnän tehokas hyödyntäminen on olennaisessa roolissa. Kun jo sisäisessä viestinnässä on saatu aikaan aito tahtotila noudattaa yrityksen eettisiä arvoja, ne välittyvät myös kuluttajille sellaisina, ja johtavat yrityksen strategian mukaiseen tavoitteeseen. Luennolla käyty esimerkki Volkswagen-skandaalista on oiva esimerkki siitä, kuinka kauan rakennettu laadukas ja luotettava brändi kokeekin suuren kolauksen kun toiminnan etiikka osoittautuu täysin päinvastaiseksi.  Antoisinta tässä luennossa oli se, kuinka varmasti jokainen osallistuja joutui kyseenalaistamaan omia kantojaan ja tutkiskelemaan, mikä minulle on tärkeää.